Komenda Miejska Policji w Częstochowie jest jednostką organizacyjną Policji stanowiącą aparat pomocniczy, przy pomocy którego Komendant Miejski Policji w Częstochowie realizuje zadania Policji, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie, w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarze miasta na prawach powiatu Częstochowy oraz powiatu częstochowskiego.
Działalność Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie podlega nadzorowi Komendanta Wojewódzkiego Policji, w zakresie wynikającym z ustawowych funkcji przełożonego wszystkich policjantów województwa śląskiego oraz organu administracji rządowej, właściwego w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi i utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Miejscem wykonywania zadań służbowych przez policjantów i pracowników Policji Komendy Miejskiej jest obiekt Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie przy ulicy ks. Jerzego Popiełuszki 5.
Zakres działania Komendy stanowią przepisy:
- Ustawa_z_dnia_6_kwietnia_1990_r._o_Policji_(tekst_ujednolicony)
- Zarządzenie nr 25 Komendanta Głównego Policji z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji
- Zarządzenie nr 676 Komendanta Głównego Policji z dnia 10 czerwca 2005 r. zmieniające zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działań komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.
- Regulamin Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie Zmiany w regulaminie